Dane podstawoweKlasyfikacja przejazdów kolejowych
DANE PODSTAWOWE
kraj/województwo | Łącznie | Kat. A | Kat. B | Kat. C | Kat. D | Kat. E | Kat. F |
---|---|---|---|---|---|---|---|
dolnośląskie | 1154 | 222 | 148 | 142 | 519 | 30 | 93 |
kujawsko-pomorskie | 908 | 134 | 93 | 96 | 459 | 35 | 91 |
lubelskie | 706 | 88 | 81 | 86 | 373 | 29 | 49 |
lubuskie | 610 | 108 | 59 | 67 | 319 | 10 | 47 |
łódzkie | 578 | 129 | 132 | 94 | 194 | 14 | 15 |
małopolskie | 1010 | 203 | 86 | 243 | 321 | 35 | 122 |
mazowieckie | 850 | 99 | 185 | 72 | 403 | 55 | 36 |
opolskie | 514 | 109 | 57 | 61 | 275 | 7 | 5 |
podkarpackie | 750 | 182 | 48 | 127 | 324 | 26 | 43 |
podlaskie | 520 | 52 | 31 | 52 | 359 | 4 | 22 |
pomorskie | 668 | 83 | 66 | 77 | 306 | 59 | 77 |
śląskie | 980 | 308 | 98 | 129 | 285 | 95 | 65 |
świętokrzyskie | 379 | 94 | 27 | 36 | 206 | 10 | 6 |
warmińsko-mazurskie | 596 | 80 | 50 | 94 | 282 | 13 | 77 |
wielkopolskie | 1336 | 239 | 299 | 152 | 536 | 31 | 79 |
zachodniopomorskie | 613 | 119 | 50 | 87 | 300 | 17 | 40 |
RAZEM | 12172 | 2249 | 1510 | 1615 | 5461 | 470 | 867 |
Liczba przejść kat. E jest wyższa o 1 w stosunku do danych podanych w Sprawozdaniu ze stanu bezpieczeństwa 2021 z uwagi na to, że wliczone zostało także przejście
UBB Polska sp. z o.o., zarządcy który nie jest uwzględniany w sprawozdaniu.
Zarządca infrastruktury | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | 2 536 | 2 491 | 2 467 | 2 415 | 2 358 | 2 294 | 2 249 |
B | 1 055 | 1 169 | 1 206 | 1 270 | 1 352 | 1 467 | 1 510 |
C | 1 392 | 1 380 | 1 400 | 1 431 | 1 463 | 1 537 | 1 615 |
D | 7 192 | 7 047 | 6 711 | 6 580 | 6 354 | 5 865 | 5 461 |
E | 504 | 507 | 501 | 489 | 492 | 475 | 470 |
F | 611 | 594 | 593 | 616 | 688 | 819 | 867 |
RAZEM | 13 290 | 13 188 | 12 878 | 12 801 | 12 707 | 12 457 | 12 172 |
KLASYFIKACJA PRZEJAZDÓW KOLEJOWYCH
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (Dz.U. 2020 poz. 710, z późn. zm.), w Polsce wyodrębnia się następujące kategorie przejazdów oraz przejść kolejowo-drogowych:- kategoria A – przejazdy kolejowo-drogowe, na których ruch drogowy jest kierowany:
- przez uprawnionych pracowników zarządcy kolei lub przewoźnika kolejowego, posiadających wymagane kwalifikacje,
- przy pomocy sygnałów ręcznych albo systemów lub urządzeń przejazdowych wyposażonych w rogatki zamykające całą szerokość jezdni oraz sygnalizatory świetlne;
- kategoria B – przejazdy kolejowo-drogowe, na których ruch drogowy jest kierowany przy pomocy samoczynnych systemów przejazdowych, wyposażonych w sygnalizatory świetlne i rogatki zamykające ruch drogowy w kierunku:
- wjazdu na przejazd albo
- wjazdu na przejazd i zjazdu z przejazdu;
- kategoria C – przejazdy kolejowo-drogowe, na których ruch drogowy jest kierowany przy pomocy samoczynnych systemów przejazdowych wyposażonych tylko w sygnalizatory świetlne;
- kategoria D – przejazdy kolejowo-drogowe, które nie są wyposażone w systemy i urządzenia zabezpieczenia ruchu;
- kategoria E – przejścia dla pieszych wyposażone w:
- półsamoczynne systemy przejazdowe lub samoczynne systemy przejazdowe albo
- kołowrotki, barierki lub labirynty;
- kategoria F – przejazdy kolejowo-drogowe lub przejścia zlokalizowane na drogach wewnętrznych, wyposażone w rogatki stale zamknięte, otwierane w razie potrzeby przez użytkowników. Przejazdy te mogą być również wyposażane w urządzenia zgodnie z warunkami technicznymi określonymi dla kategorii A albo B.